Kledingaccessoires

Ontwikkeling van merk en product

Een merk is meer dan een verkoopargument. Niet alleen het uiterlijk van de producten of diensten worden bepaald door de identiteit van het merk; het vormt de gehele achterliggende filosofie. In de modewereld vinden de meeste merken echter de esthetiek het belangrijkste aspect van de productontwikkeling. Kleding en kledingaccessoires kunnen echter beschouwd worden als producten die in massa geproduceerd worden en om die reden hebben merken als G-Star, Nike en Adidas industrieel ontwerpers in dienst.
In de categorie kledingaccessoires is de riem een essentieel product, zowel gezien vanuit technisch-functioneel oogpunt, als vanuit een sociaal-emotioneel. Het herontwerp van gewone, me-too kledingaccessoires naar innovatieve, functionele producten, die op een industriele methode gefabriceerd worden, vormde de basis van dit nieuwe merk. De merknaam "Re" weerspiegelt de filosofie, zoals het merkbeeld dat doet met de karakteristieke eigenschappen.

Stijlboek

analyse en idee ontwikkeling

Vooraf aan het ontwerpproces, heeft een analyse plaatsgevonden, waarin een groot deel werd bepaald door het marktonderzoek. Er werd geconstateerd dat in de huidige markt met name goedkope, simpele riemen overmatig te verkrijgen waren. Er bleek met name ruimte in het duurdere segment. Op het gebied van functionaliteit bleek er ook nog veel te halen.
De ontwikkeling van het merk, zoals naam en uitgangspunt liep feitelijk synchroom met de ontwikkeling van de producten. De wisselwerking tussen de zwaartepunten werkt inspiratief en motiverend, wat uiteindelijk uitmond in een samenhanged geheel. In de ideefase is, behalve de visuele denkmethode, gebruik gemaakt van de creativiteitstechnieken "Extreme character" en "Forced fit". Om het vanuit het merkgevoel richting te kunnen bepalen en vormkenmerken te kunnen extraheren, is gebruik gemaakt van collages.

creativiteitstechniek forced fit
forced fit leer-electronica-geld
Extreme character drugsdealer
extreme character dr Jeckyll and Mr Hide

Conceptontwikkeling en uitwerking

De ideeën zijn allemaal verzameld, gecategoriseerd en beoordeeld op basis van de uitkomsten van de analyse, om zo tot enkele kansrijke concepten te komen. Om de mogelijkheden binnen de vastgestelde richtingen te kunnen onderzoeken en de details uit te kunnen werken, zijn met name concepttekeingen en spuugmodellen gemaakt. Voor de technische uitwerking zijn modellen gemaakt en is gebruikt gemaakt van de kennis van potentiële producten van de verschillende onderdelen.

concepttekening van een modulaire riem
Spuugmodel
Re Logo

Eindresultaat

Merk

Uiteindelijk is het merk ontwikkeld van binnen naar buiten; Een mentale identiteit is gebaseerd op de ideeën, gedachten en persoonlijkheid van de doelgroep. De identiteit werd omgezet tot een fysieke vorm en er zijn karaktistieke aspecten vastgesteld. De identiteit beperkt zich niet tot de productvorm, maar is terug te vinden in bedrijfsstructuur en de interne en externe communicatie. Om deze identiteit vast te leggen is er een stijlboek ontwikkeld, om ontwerpers en andere medewerkers te informeren en inspireren.

Producten

De producten zijn in eerste instantie verdeeld in twee sub-labels met hun eigen karakteristieken en toepassingen binnen de kaders van het merk. De twee sub-labels die ontstonden waren "Reverse" en "Reconstruct". De afkadering is zo vastgelegd, dat het aantal sub-labels eenvoudig uitgebreid kan worden, evenals de hoeveelheid producten binnen één lijn.

Re Logo

Reverse

Reverse is het label voor omkeerbare producten, zodat het product aangepast kan worden naar de omgevingssituatie of gemoedstoestand van de gebruiker. Voor dit label is een riem ontwikkeld met een gedistingueerde en een meer excentrieke kant. De riem is onderscheidend en innovatief dankzij het materiaalgebruik (rubber, aluminium en hout) en de industriële sluiting, die iets weg heeft van de sluiting van een spanband. het princiepe van de keerbare producten kan toegepast worden in andere producten, zoals tassen en stropdassen.

Re Logo

Reconstruct

Reconstruct is het label waarbij de producten opgebouwd zijn als modulaire systemen, wat uniek is onder riemen. Het special ontwikkelde, twee-delige scharnier maakt het mogelijk om losse elementen te koppelen en vormt de basis van het systeem. Het Reconstruct systeem kan eenvoudig uitgebreid worden met nieuwe elementen met nieuwe functionaliteiten. De herenriem is 3 cm hoog en past door de riemlussen; de damesriem is 8 cm hoog, waardoor er meer ruimte is voor functionele (mn opberg)mogelijkheden.